گالری تصاویر
اطلاعیه ها
تبریک ماه شعبان
حلول ماه شعبان ماه رسول الله بر عموم مسلمانان و هموطنان عزیز مبارک باد.
 ١٠:٠٨ - 1397/01/29 - نظرات : ٠متن کامل >>
بررسی شکایات اتباع ایرانی از اقدامات دستگاه های دولتی فدراسیون روسیه"
بدینوسیله به اطلاع می رساند بر اساس توافق به عمل آمده در 16 آذر سال 1396 (مطابق با 7 دسامبر سال 2017) بین سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران به عنوان آمبودزمان (نهاد مسئول بررسی شکایات اشخاص حقیقی از اقدامات دستگاه های دولتی) و آمبودزمان حقوق بشر فدراسیون روسیه یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور در زمینه حفاظت از حقوق شهروندی منعقد گردید.
 ١٨:١٥ - 1397/01/21 - نظرات : ٠متن کامل >>
دومین جشنواره بین المللی عکاسی " نگاه آبی"
لیست دانشگاههای روسیه مورد تائید وزارت بهداشت
تمدید مهلت ارسال آثار برای همایش بین المللی فریدالدین عطار نیشابوری
پیوندهای مهم
  • پورتال امام خمینی
  • دفتر مقام معظم رهبری
  • ریاست جمهوری
  • معاونت امور مجلس
  • نقشه جامع علمی کشور
  • Ministry of Science, Research and Technology
  • صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور
اخبار > سخنرانی امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع کشورمان در کنفرانس امنیتی مسکو


  چاپ        ارسال به دوست

سخنرانی امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع کشورمان در کنفرانس امنیتی مسکو

شرایط حاکم بر روندهای جهانی نشان می دهد که امروزساختار قدرت سیاسی- امنیتی - اقتصادی در نظام بین الملل در حال تجربه تغییرات جدید است. این تغییرات متاثر از عصر ارتباطات و مبتنی بر ارزش های ژئوپلیتیکی در خلق موقعیت های جدید و ظهور بازیگران متفاوت جهانی است. پیامدهای ناشی از این تحولات عمدتا تحت تأثير رقابت های فشرده و ایجاد تفاوت های بزرگ در مفهوم کشورهای قدرتمند خواهد بود که مهمترین آن انتقال بخشی اساسی از قدرت جهانی از نیمکره غربی به نیمکره شرقی و در نتیجه تغيير ثقل قدرت جهانی از اقیانوس اطلس به شرق آسیا است و لذا برای اولین بار طی 4 قرن گذشته، تحولات بین المللی لزوما وابسته به اراده غرب نخواهد بود. رهبری این دو منظومه نیز برخلاف دوران جنگ سرد» در دست یک قدرت نیست، بلکه یک اجتماعی از بازیگران متفاوت عرصه قدرت در مقیاس جهانی و منطقه ای در هدایت این بخش ها نقش آفرینی میکنند.

موضوع مهم دیگر که باید بر آن تاکید کنم، ظهور منظومه های قدرتمند ژئوپلیتیکی در نواحی متراکم آسیایی است که ماهیت تحولات جهانی را در سطوح متعدد دچار تغییر خواهد کرد. منطقه غرب آسیا - که به اشتباه و مبتنی بر دوره حاکمیت غرب بر جهان، خاور میانه نامیده می شود با توجه به برخی بازیگران بویژه ایالات متحده را سخت نگران کرده است. آنان بخوبی درک می کنند که در صورت تحقق وحدت و پیوستگی در جهان اسلام، این نظام امنیتی به لحاظ ژئوپلتیکی یک نظام قوي در ساختار جدید خواهد بود. به همین دلیل تلاش زیادی دارند تا با اختلال در این منظومه، مانع تحقق نظام آسیایی توسعه و امنيت گردند، چرا که هرگونه انسجام و یکپارچگی امنیتی در این منطقه را در تضاد منافع وحفظ استحكام قدرت و اعتبار آمریکا در شکل دهی مجدد به قوانین حکمرانی خود در جهان می دانند و لذا عناصری از نظام را عليه عناصر دیگر ساماندهی میکنند.

پیگیری سیاست قدرت و انحصار طلبی و رویکرد منفعت طلبانه به امنیت بین الملل، زمین حاصلخیزی را برای ایجاد و رشد تروریسم فراهم نموده است. به عبارتی شما شاهد سازماندهی بدترین کمپین ترور و کشتار انسان ها در واشنگتن هستید. روندی که بر اساس تجربیات کسب شده در ۲۰ سال اخير ، میتوان حدس زد که به لحاظ ژئوپلتیکی برای ۲۰ سال آینده (۲۰۶۰) همچنان ستونی از بحران ها را پیش پای بشریت بوجود خواهد آورد. نقش بارز گروه های افراطی و تروریستی چون القاعده و داعش در تحولات دو دهه اخیر و در خلق جنگهای بسیار پیچیده داخلی در نقاط مختلف جهان بویژه در کشور سوریه و عراق مبین همین حقیقت تلخ است. به همین دلیل خشونت عريان، لجام گسیخته و بسیار ترسناک تروریستهای داعشی در مقابله با گروه ها و کنشگران دیگر در این کشورها و تقویت و رشد پایگاه سیاسی، اجتماعی و ایدئولوژیک این گروه در مناطقی از آسیا و آفریقا و کشیده شدن تبعات آن به طول و عرض کره زمین، امروز به بحث اصلی در نظام ژئوپلیتیکی جهان مبدل شده است.

عوامل متعددی را می توان در تشدید این روند دخیل دانست. ناکارآمدی و بازی ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا در چارچوب سیاست هرج و مرج مدیریت شده و در نتیجه مدیریت داعش به جای مقابله با آن، اشغال سرزمین فلسطین و ادامه جنایات رژیم صهیونیستی و اعمال سیاست نژاد پرستانه در سرزمین های اشغالی و تحقیر و تحریک احساسات جوانان مسلمان منطقه که با سیاست های ترامپ از جمله اعلام انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی تشدید شده، فرافکنی امنیتی برخی کشورهای منطقه در انتقال مشکلات داخلی برای انحراف خواسته های ملتهای خود به سمت دشمن در انتقلل مشكلات داخلی برای انحراف خواسته های ملتهای خود به سمت دشمن تراشی خارجی همانند ایران، تجاوز و نقض حاکمیت ملی سایر کشورها مانند حمله نظامی عربستان سعودی به یمن و به خاک و خون کشیدن مردم مظلوم این سرزمین و در عین حال تایید و یا سکوت بسیاری از قدرت های بزرگ در قبال این جنایات و مضافا افزایش جایگاه و نفوذ تفكر و مبانی افراط گرایی های لجام گسیخته شامل ایدئولوژی تکفیری در کنار بحران های اقتصادی و مالی و فقر جهانی در نظام بین الملل، از عواملی هستند که چالش دامنه دار تروریسم را توجیه و با تشدید این روند، امنیت منطقه را با تهدید جدی روبرو ساخته است.

 

با چنین روندی اگر چه شكست و نابودی بنیادهای ظاهری گروه تروریستی داعش با تلاش و فداکاری نیروهای مسلح و ملت مبارز عراق و سوریه و حمایت همه جانبه ایران و روسیه در یک همکاری منسجم حاصل شد و تب تروریسم در غرب آسیا فروکش کرده و این منطقه از شرایط بحرانی دینامیک خارج شده است، اما هنوز با نابودی این تفكر فاصله داریم. شباهت های ساختاری و ایدئولوژیک این پدیده ناهنجار با موج جدید بنیادگرایی در جهان در بسیاری از ابعاد به صورت چشمگیری نشان از تحول و دگردیسی این تهدید جهانی دارد. این تحول را می توان در سبک و شیوه نوین عملکرد و سیاست گذاری های رادیکال گروه تروریستی داعش نیز مشاهده کرد. شکست کامل این گروه تروریستی نیازمند شناخت و شکست دادن تمامی ابعاد فكری، رفتاری و عملیاتی آن است. این نقش ها در قلمرو مجازی، عملیات ایذایی و انتحاری، گرگ های تنها و استقرار سرزمینی یا قلمرو سازی در جغرافیای دولت های آشوب زده بازنمایی و حفظ می شود و همه این فضا ها قابلیت تبدیل به فضای تهدید علیه کشورهای منطقه و فرامنطقه ای را دارا هستند.

علاوه بر آن شکست داعش به مثابه شكست سیاست منطقه ای آمریکا است و لذا به ظن بسیار قوی باید انتظار داشت که این شکست آغاز یک دوره جدید از خصومت ها و تنش های منطقه ای برای پر کردن خلاءهای کنونی و رقابت تثبیت حضور قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای در نقاط مواجه با بی ثباتی شود. به عبارتی تا زمانی که عوامل اصلی ایجاد داعش پابرجاست و در شرایطی که تسليح كشورهای متجاوز و آشوب ساز تحت قراردادهای ده ها میلیارد دلاری برخی کشورهای منطقه با غرب و بویژه آمریکا استمرار داشته باشد و تا زمانی که دولت آمریکا منفعت طلبی را محور سیاست خارجی خود قرار داده و بر عدم مسئولیت پذیری در قبال سیاست های نابخردانه خود در صحنه بين الملل ادامه دهد که البته با روی کار آمدن دونالد ترامپ و تیم افراطی وی هیچ چشم انداز روشنی بر آن متصور نیست باید منتظر ماند که این خطر از جایی دیگر ظهور و بروز پیدا کرده و نه تنها برای عراق و سوریه که برای کل منطقه، احتمالا شرایط بسیار سخت تر و پیچیده تری رقم بزند.

متاسفانه باید بگویم که با چنین شرایطی، منطقه ما با ثبات فاصله غم انگیزی دارد، چرا که نه کار گروه داعش به طور کامل تمام شده و نه تنش های منطقه ای عمیق بین بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای چشم انداز روشنی را فراروی تحقق امنیت منطقه قرار می دهد. بزرگترین مشکل منطقه برای استقرار امنیت و ایجاد ثبات دراز مدت این است که کشورهای منطقه فهم مشترکی از دردهای مشترک ندارند. برخی دولت های منطقه به جای پناه بردن به پیوندهای درون منطقه ای و تكيه بر وحدت و امنیت بومی، با پناه بردن به قدرت های منفعت طلب سعی در خریداری امنیت دارند تا شاید چند صباحی به حکومت نامشروع خود ادامه دهند. تا این درد درمان نشود، افق روشنی برای برقراری امنیت در منطقه نمی توان متصور شد.

- جمهوری اسلامی ایران معتقد است که در روند بحران های نوظهور، افراط گرایی و تروریسم مهم ترین چالشی است که جان میلیونها انسان را برای آینده پیشرو در بالاترین سطح تهدید می کند و مقابله موثر با این تهدید مشترک و ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه، مستلزم اتخاذ سیاست دفاعی همکاری جویانه و پیگیری نظم امنیتی آسیایی مبتنی بر پیوندهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی درون منطقه ای است.

- معتقدیم تهدیدات تروریسم در ابعاد مجازی، سایبر، عملیات ایذایی و انتحاری یا قلمرو سازی در جغرافیای دولت های آشوب زده، همکاری کشورهای منطقه در عرصه اطلاعاتی و امنیتی را به ضرورتی حتمی تبدیل نموده است. تجربه همکاری میان کشورهای سوریه، عراق، ایران و روسیه در مقابله با داعش که اخيرا تركيه نیز به این روند پیوسته، می تواند به الگویی برای تسری آن به تمامی کشورهای منطقه باشد.

مداخله، تجاوز و تجزیه طلبی در خصوص کشورهای منطقه را مغایر با اراده و منافع دولت و ملت - های منطقه می داند و با استقبال از نقش سازنده روسیه در منطقه، راهبرد امنیت سازی را در حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه موثر و مفید می داند و به جای موازنه سازی، مشارکت جویی را توصیه می کند.


١٣:٢٥ - 1397/01/15    /    شماره : ٥٠٧٤٥٣    /    تعداد نمایش : ٢٧



خروج




اداره کل ارزیابی و نظارت
سامانه تایید اسناد کنسولی
برای تایید کلیه اسناد کنسولی و دانشجویی اعم از وکالتنامه ، گواهی امضا، تایید مدارک دانشجویی و پزشکی امکان پذیر است
سامانه روادید الکترونیکی
امکان دریافت روادید الکترونیک به صورت برخط در این سامانه تعبیه شده است
سامانه امور کنسولی و ایرانیان
در این سامانه کلیه فرم های کنسولی و قوانین مربوطه درج گردیده است
کليه حقوق اين سايت متعلق است به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران